Er werd voorheen een goedkopere ArbeidsOngeschiktheidsVerzekering (AOV) aangeboden die een soort standaard uitgedunde versie was van de volledige AOV. Tegenwoordig wordt meer rekening gehouden met de klantspecifieke situatie en wordt een AOV nu meer per klantsituatie passend gemaakt. Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat zowel het afsluiten als het oversluiten van AOV's een beter product oplevert.
Deze omschakeling van prijsgericht werken naar klantgericht werken is een gevolg van de veranderende ArbeidsOngeschiktheidsVerzekering (AOV) markt. De beloning voor AOV's is flink lager geworden door het provisieverbod dat per 1 januari 2013 van kracht is geworden. Het provisieverbod heeft als uitwerking dat adviseurs nu meer baat hebben bij het bieden van een op de verzekeringsnemer afgestemd product. Voorheen was het erg aantrekkelijk voor adviseurs om zich door de opbrengsten van een duurder product te laten leiden in hun advies.
De ontwikkelingen op de AOV markt zorgen voor het centraal stellen van de verzekeringsaanvrager. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) meldt dat de score voor het klantbelang bij AOV ieder jaar stijgt. Daarbij is de gemiddelde score uit het AFM onderzoek voor AOV bijna verdubbeld ten opzichte van het voorgaande jaar.